MET POMODORI VAN JE ONPRODUCTIEVE WERKGEWOONTES AF! en blijf gelijk gezond ๐Ÿ˜‰

Mariska, ga je nu een tomatensoep recept met mij delen? Nee, ook heel lekker. Nee, ik wil je iets vertellen over de Pomodori techniek. Nu hoor ik je denken: ja Maris, over de Pomodori techniek is al veel geschreven. Ja, dat klopt! En dus deel ik mijn versie van deze techniek.

Zo begin ik met het leegmaken van mijn hoofd. Ik schrijf alles op wat er nog in mijn hoofd zit, maakt niet uit wat. Dus alle taken, allerlei afleidingen, gedachtes, noem maar op, een soort braindump. Dan kijk ik wat ik vandaag van deze lijst wil afhandelen. Die taak haal ik uit mijn lijst en schrijf deze op. Zo pak ik nog een paar taken, waarvan ik weet dat ik ze die dag wil of kan afhandelen. De rest laat ik staan en verdeel deze later over de rest van de week of de komende weken. Dan pak ik een nieuw vel papier. Als mijn gedachten afdwalen tijdens het werken aan mijn taak, schrijf ik deze gedachten op mijn leeg vel papier, zodat ik gefocust blijf op die ene taak.

 

Via een app kan ook: bijvoorbeeld BeFocused. Hier kan je gelijk een takenlijst inzetten van to doโ€™s en per taak een timer laten lopen. Maar fijner is met een kookwekker, omdat je dan de verleiding weerstaat om op je telefoon te kijken. Je kunt deze techniek voor allerlei soorten taken gebruiken. Na die 25 minuten, krijg je 5 minuten pauze. Wat ga je doen in die 5 minuten? Ikzelfโ€ฆ?

1. Ga bewegen, lekker even naar buiten of gewoon je benen strekken. Als dit kan natuurlijk, ๐Ÿ˜‰

2. Op de hometrainer, 5 minuten intensief fietsen. Als dit kan natuurlijk, ๐Ÿ˜‰

3. Doe de vuurbeweging, zo gaat je bloed weer sneller stromen

4. Drink een glas water en eet fruit/groenten, lekkere tomaten bijvoorbeeld ๐Ÿ˜‰

foto glas tomaat

Overzicht houden
Heb je bijvoorbeeld een grote taak, verdeel deze in blokken. Zo blijft het behapbaar en raak je niet gefrustreerd om de taak binnen de 25 minuten af te handelen. Dan weer 5 min pauze, nog eens 25 minuten werken. Dan is het waarschijnlijk, als je in de ochtend start, lunchtijd! Heerlijk. Neem een lekkere lunch, of ga lekker een stukje wandelen, met een boterham. Wat je wilt en wat mogelijk is voor je op dat moment.Daarna ga je weer lekker aan de slag, vol energie en een opgeruimd hoofd.

Bij mij lukt het meestal niet om in de middag ook nog iets te doen. Dit komt omdat dochterlief, 1 jaar oud, roet in het eten gooit en niet haar middagslaap wil doen. Dan werk ik in de avond nog wat.

Werken, gezond bezig zijn en bewegen
Zo combineer je werken/het afhandelen van taken + gezondheid (eten en drinken) en bewegen. Twee vliegen in รฉรฉn klap. Veel succes en werkplezier toegewenst.
 

Een hartelijke groet,